torsdag, maj 17, 2007

Ortnamnsturné

Igår var en av de mest omvälvande dagar jag varit med om tror jag. En hel dag med bara ortnamnskunskap, dessutom på plats i varje ort. Jag fick säkert se 100 vindpinade västerbottniniska grå lador, lutandes 45 grader av all blåst.
Jag fick se:
Ratan
Bygdeå
Ånäset
Lövånger
Hökmark
Bodbyn
Bursiljum
Burträsk
Bygdsiljum
Gravfors
Bull mark
Sävar
Täfteå
för att bara nämna några.
Var ungefär som att åka åtta timmar genom Fragg, för att ibland passera Kärrgruvan.
Som tur var så var Die Bands kontraspionage med och dokumenterade för att er som hade oturen att inte få vara med den här gången.

http://www.pixbox.se/alb_show_id395117_page0.html

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilken fest! Tänkte meddela att jag gjort en grovmix på låten "Heliocentrism är för hyndor" och att du borde ta kontakt med mig för att få den. Och en fråga: ligger inte Gammelstads kyrkby i Norrbotten? Det är inte min mening att sabotera ditt romantiserande kring Västerbotten och Västmanland(Ja, väl valda delar. Västerås är ju bara en av statsmaktens tentakler). Pardon!

1:13 em  
Anonymous Anonym said...

Din ordningsfråga är berättigad för den stämmer helt och fullt. Det enklaste hade antagligen varit att skriva Norrland istället, men den termen har fått en ny och sämre innebörd sen jag började bo här så jag undviker den i möjligaste mån. Har varit upptagen hela dagen med att fika på stan men ska nu genast leta upp dig. Over.

5:37 em  
Anonymous Anonym said...

Om jag inte misstar mig så sitter du och fikar i Bygdsiljum. På toppen av slalombacken. Stämmer det? Asså, du sitter inte där och fikar nu. Du satt där och fikade under din ortsnamnsturné.ähä.

9:44 fm  
Anonymous Anonym said...

Westmans hette stället. Det rekommenderas av David Sandström som startpunkt när man ska lyssna på hans första skiva för att sedan fortsätta uppåt landet i bil. Jag såg en slalombacke nånstanns men den såg jag nerifrån. Alltså jag har sett flera slalombackar men den var den ända jag såg i förrgår. Jag har t.ex sett Klackbergsbacken och Högbyn..hmm, det kanske är alla tidigare.

3:21 em  
Anonymous Anonym said...

Bara för sakens skull. Det heter alltså Bullmark. Inte Bull Mark.
Varsågod.

5:33 em  
Anonymous Anonym said...

helt rätt. Vette fan hur det kunde bli så fel.

6:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home